Komma igång som administratör av engångskoder

De personer som arbetar i informationsdiskar, receptioner eller motsvarande som delar ut engångskoder behöver få en särskild behörighet kopplad till sin användare på Uppsala universitet.

För att använda engångskodadministration i AKKA måste du:

  1. Ansök om användarbehörighet via https://behorighet.its.uu.se/
  2. AKKAs användarstöd för katalogadministratörer kontrollerar att du arbetar på en plats som delar ut engångskoder innan de ger dig behörigheten.
  3. Du får en e-post med information när du har fått behörigheten. Behörigheten tas bort automatiskt när du inte längre är verksam vid institutionen/motsv. som du angav i behörighetsansökan.
  4. Få instruktioner från ansvarig i den informationsdisk, reception eller motsv. som du jobbar.
  5. Logga in med användaridentitet och lösenord A på https://akka-adm.uu.se/authsrvadmin/
  6. Nu kan du börja jobba med engångskoder i AKKA. Klicka på ”Engångskod/ID-koll” i menyn till vänster för att komma till startsidan.

Behöver du hjälp eller vill du veta mer kontaktar du oss enklast med ett mail som du sänder till itsupport@uu.se.